מורה לצ'לו

יש לכם ילד שרוצה ללמוד נגינה? 

תוהים אם צ'לו זה הכלי המתאים?  

 

ניתן להתחיל ללמוד לנגן כבר מגיל 6 וקיימים צ'לים בגדלים שונים כך שאין מה לדאוג לגבי הגודל. כמו כן, אין צורך להגיע עם ידע מוקדם, אני מלמדת תוים מאוד בהדרגה יחד עם לימוד הנגינה כך שגם ילדים שרק התחילו ללמוד לקרוא בבית הספר מסתדרים מצוין עם קריאת תוים.
נגינה על צ'לו מפתחת את החשיבה והיכולות המוטוריות, מאמנת את הריכוז, מאתגרת את היצירתיות וממלאת את הנשמה...

 

שיטת הלימוד

 

אני מאמינה שמכייוון שכל תלמיד שונה באופיו, במבנה גופו, ברקע המוזיקלי שלו וברעיונותיו, צריך תמיד לשנות את דרך הלימוד ולהתאים את מהלך השיעור לצרכיו של התלמיד. במהלך 10 השנים האחרונות לימדתי תלמידים רבים בגילאים שונים, שהגיעו עם רקע שונה ויכולות שונות, ותמיד נהניתי מהאתגר שבלמצוא את הדרך לעודד אותם להאמין בעצמם, להתעקש ולא לוותר. אין כמו הסיפוק בלראות חיוך של תלמיד שסוף סוף הצליח להתגבר על קושי שהיה לו. הרגע הזה שבו התלמיד מבין שאם הוא לא מוותר הוא יכול לנצח כל אתגר, הוא רגע קסום ומיוחד שנותן לו הרבה ביטחון עצמי, כח ומוטיבציה להתעקש גם על קשיים אחרים בחיים. 
 

תמיד חלמתם ללמוד לנגן על צ'לו ואף פעם לא העזתם?  

חוששים שכבר מאוחר מדי? 

 

אתחיל בלספר שגם אני התחלתי יחסית מאוחר, בגיל 13 והייתי צריכה להוכיח לאנשים מסביבי שזה לא מאוחר מדי. בעוד שילדים בגילי כבר היו עם פז"ם נגינה של 7 שנים, לא נתתי לזה להרתיע אותי. הסתכלתי על ההתקדמות שלי ביחס לעצמי וידעתי שיום יבוא ואדביק את הפער. אחרי שלוש שנים כבר ניגנתי בפילהרמונית הצעירה, ושנה לאחר מכן התקבלתי לאקדמיה למוזיקה בירושלים אותה סיימתי בהצטיינות.
בתור מורה לצ'לו שמתי לי למטרה להוכיח שאפשר ללמוד צ'לו בכל גיל, ובמשך השנים לימדתי אנשים בגילי ואף יותר מבוגרים ממני. בעוד מורים רבים נרתעים מללמד מבוגרים ומעדיפים תמיד ללמד ילדים, אני דווקא העדפתי נוער ומבוגרים. היתרון הוא שעם מבוגרים יש הרבה יותר מקום להתעמקות ובדרך כלל גם המוטיבציה היא הרבה יותר גבוהה.
הקושי העיקרי שעומד בפני מי שמתחיל מאוחר הוא המודעות העצמית הגבוהה והפחד מטעויות שמביאים לגוף תפוס ונגינה מאומצת. מרגע שהתלמידים נעזרים במודעות העצמית בכדי לשים לב מה תופס אותם, ומה מגביל את התנועה ומרשים לעצמם לטעות (כי זה חלק מהתהליך), הנגינה שלהם נעשית משוחררת יותר וההבדל בינם לבין ילדים נעלם.
יש לי נסיון רב ביוגה, ושיטת אלכסנדר ואני נעזרת בשיטות האלה כדי להקנות לתלמידים כלים להשתמש נכון בגוף שלהם בזמן הנגינה. אני מאמינה שהבנה נכונה של הגוף ויכולותיו מאפשרת לכל תלמיד להתגבר על קשיים פיזיים בנגינה.